Dirigent se schopností „neobyčejně precizní práce s orchestrem při výstavbě hudebního díla“. To je slovy odborné kritiky dlouhodobě vyzdvihovaná vlastnost Jakuba Kleckera, šéfdirigenta Moravské filharmonie Olomouc, hudebního ředitele opery Národního divadla moravskoslezského v Ostravě a jednoho z nejvýraznějších dirigentů své generace.

Jakub Klecker pochází z brněnské hudební rodiny, od dětství hrál na klavír a k hudbě jej napevno přitáhlo působení v dětském sboru Kantiléna, jehož sbormistr Ivan Sedláček členy vychovával „k vokálnímu i kolektivnímu cítění, k dobré organizaci práce a v neposlední řadě k velkému nasazení“. Dnes, i přes značné pracovní vytížení, si Jakub Klecker ponechává funkci uměleckého ředitele tohoto dětského a mládežnického tělesa, kterou převzal po zakladateli v roce 2006, a sbor pod jeho vedením navazuje na předchozí úspěchy a soutěžní ocenění.

Klecker vystudoval dirigování u Jiřího Bělohlávka a Tomáše Koutníka na pražské HAMU a poté začal působit jako dirigent Janáčkovy opery Národního divadla Brno, na čas se stal i jejím šéfdirigentem. Pod jeho taktovkou zde vznikla řada pozoruhodných inscenací, z posledních let jmenujme Martinů operu Hry o Marii, Pucciniho Tosku, Smetanovu Hubičku, Čerta a Káču Antonína Dvořáka nebo Cosi fan tutte Wolfganga Amadea Mozarta.

Spolupráce s Národním divadlem moravskoslezským započala již v roce 2010 uvedením dvou jednoaktovek – Janáčkova Šárka a Ariadna Bohuslava Martinů. Následující roky nastudoval operu Život prostopášníka Igora Stravinského nebo baletní inscenace La Sylphide a Popelka. Od roku 2015 stojí v čele ostravského operního souboru, se kterým v uplynulých sezónách premiéroval operu-film Tři přání aneb Vrtkavosti života Bohuslava Martinů, opery Bedřicha Smetany Braniboři v Čechách a Tajemství, Mozartovu operu La clemenza di Tito, Verdiho Otella, Šostakovičovu Lady Macbeth Mcenského újezdu nebo Dvořákovu Rusalku.

 

Jakub Klecker spolupracuje také s Národním divadlem v Praze (např. Mozartova Figarova svatba, Bizetova Carmen, Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky nebo večer komponovaných baletních opusů Ballettissimo). Na zájezdu brněnské Janáčkovy opery do Ománu v květnu 2014 řídil Dvořáku Rusalku, která byla pod jeho vedením poprvé uvedena na Arabském poloostrově. V lednu 2013 debutoval s Verdiho Aidou ve Státním divadle v Norimberku. Ze světového operního repertoáru řídil Klecker například Bludného Holanďana, Sen noci svatojánské (Britten), Turandot, Popelku (Rossini), Nabucca, La Traviatu, Čertovu stěnu, Tajemství, Prodanou nevěstu, Carmen, nebo Její pastorkyňu a mnoho dalších.

Jakub Klecker, pověstný svým optimismem a energií, se věnuje také symfonické tvorbě a spolupracuje s většinou českých orchestrů (SOČR, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, PKF – Prague Philharmonia, Janáčkova filharmonie Ostrava, Filharmonie Brno, Komorní filharmonie Pardubice, Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín, Filharmonie Hradec Králové, Czech Virtuosi). Vystupoval se Symfonickým orchestrem Udine a s Jenskou filharmonií v Německu. V letech 2007 a 2009 vedl Filharmonii Brno na koncertním turné po Japonsku. Opakovaně vystoupil na Mezinárodním hudebním festivalu Brno, Janáček Brno, Smetanova Litomyšl, Rheingau Musik Festival. V roce 2009 a 2016 dirigoval na festivalu Pražské jaro, v roce 2017 debutoval s Mozartovou operou Figarova svatba ve Wroclavské opeře. Na podzim roku 2019 dvakrát hostoval ve Zlatém sále vídeňského Musikvereinu (Moravská filharmonie Olomouc a Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín).

Jakub Klecker žije s rodinou v Brně, kde také vyučuje dirigování na Hudební fakultě JAMU.